Evolusi Gerakan Salafisme: Dari Masa Ibnu Taymiyyah Sampai Muhammad Bin Abdul Wahab

  • Yuliana Nurfalina Pascasarjana UIN IB Padang
  • Effendi Effendi UIN Imam Bonjol Padang
Keywords: Salafism, Ibn Taymiyyah, Muhammad bin Abdul Wahhab

Abstract

Salafism, a reformist movement that follows a school of Islamic understanding unaffected by Hellenism. Its aim is to maintain the views of the salaf scholars. The author uses the historical method by collecting data through library research sourced from books, articles, and other related information. The results of this study discuss various Salafi schools that emphasize three main characteristics in their teachings, namely placing Islamic law (sharia) above reason, avoiding rationalist interpretations, and upholding the text of the Quran and Hadith. Of course, this is closely related to the influence of thinkers such as Ibn Taymiyyah who was the main thinker, followed by Muhammad bin Abdul Wahab as his successor

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Basit. (2018). Muhammad Bin Abdul Wahab: Pemikiran Teologi dan Tanggapan Ulama Mengenai Pemikirannya. Tazkiya, 19(2), 55.

Abdurahman, D. (2007). Metodologi Penelitian Sejarah. Ar-Ruzz Media.

Achmad nasrulloh. (2021). Intelektual Modernisme dan Intelektual Salafisme: Upaya Menuju Insan yang Madani di era Divergensi. Masadir: Jurnal Hukum Islam, 1(1), 15.

Aden Rosadi. (2015). Gerakan Salaf. Toleransi: Media Ilmiah Komunikasi Umat, 7(2), 8.

Ahmad Bazli Ahmad Hilmi, D. (2020). Pengajian Tafsir Al-Quran: Sorotan Aliran Klasik dan Modern. Sains Insani, 5(2), 5.

Ahmad Buyan Wahid. (2017). Dakwah Salafi: Dari Reologi Puritan Sampai Anti Politik. Media Syariah: Wahana Kajian Hukum Islam Dan Pranata Sosial, 13(2), 10.

Ainul Haris. (2020). Konsep Pendidikan Berdasarkan Keteladanan Kepada Nabi Muhammad Sallallahu’Alaihi Wa Sallam Persfektif Syaikh Muhammad Bin Abdul wahab. Jurnal Al-Fawaid: Jurnal Agama Dan Bahasa, 10(2), 17.

Bisri Tujang. (2016). Pengaruh Pemikiran Ibnu Taymiyyah Terhadap Pemikiran Ibnu Abdulwahab Tentang Syirik (Studi Komparasi). Al-Majaalis, 3(2), 85.

Daliman. (2012). Metode Penelitian sejarah. Penerbit Ombak.

Dudang Gojali. (2022). Mekanisme Pasar Menurut Pemikiran Ibn Taymiyyah dan Ibn Khaldun. Branding: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 1(2), 37.

Finsa Adhi Pratama, I. T. (2021). Pemikiran Tajdid Syaikh Muhammad Bin Abdul Wahhab Dalam Kitab Al-Ushul Ats-Tsalatsah. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 7(2), 101.

Helius Syamsuddin. (2007). Metodologi Sejarah (2nd ed.). Penerbit Ombak.

Iffah Muzamil. (2013). Global Salafisme Antara Gerakan Dan Kekerasan. Jurnal Tasawuf Dan Pemikiran Islam, 3(1).

Imam Muhammad Abu Zahrah. (1996). Aliran Politik Dan Aqidah Dalam Islam. Logos Publishing House.

Kahar, D. (2022). Sejarah Revivalisme Islam Di Saudi Arabia: Syaikh Muhammad Bin Abdul Wahhab. Retorika: Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(2), 134.

Kuntowijoyo. (1995). Pengantar Ilmu Sejarah. Tiara Wacana.

M Khoirul Huda. (2015). Hadis Nabi, Salafisme dan Global Terrorism. Quran Dan Hadith Studies, 4(1), 7.

M Yunan Yusuf. (2014). Alam Pikiran Islam Pemikiran Kalam. Prenamedia Group.

Nurlaelah Abbas. (2015). Muhammad Bin Abdul Wahab: Gerakan Revivalisme dan Pengaruhnya. Jurnal Dakwah Tabligh, 16(2), 140.

Pangulu Abdul Karim. (2019). Manhaj Tarbtyah alkoidiyah Ibnu Taymiyyah. Nizhaimiyah, 9(1), 10.

Ramadan. (2017). Salafi Sebuah Fase Sejarah. Gema Insani Pres.

Samian Hadisaputra. (2018). Deskripsi dan Analisis Gerakan Salafiyah. Aqlania, 9(2), 146.

Shamad, I. A. (2003). Ilmu Sejarah. Hayfa Press.

Slamet Muliono, D. (2019). Gerakan Salafi dan Deradikalisasi Islam di Indonesia. Religio: Jurnal Studi Agama-Agama, 9(2), 250.

Wahyudin Hafid. (2020). Menyoal Gerakan Salafi di Indonesia (Pro-Kontra Metode Dakwah Salafi). Al- Tafaqquh: Jounal of Islamic Law, 2(1), 40.

Zainimal. (2006). Sejarah Pemikiran Aliran Kalam Dalam Islam. The Minangkabau Foundation.

Published
2024-07-11
How to Cite
Nurfalina, Y., & Effendi, E. (2024). Evolusi Gerakan Salafisme: Dari Masa Ibnu Taymiyyah Sampai Muhammad Bin Abdul Wahab. Jurnal Kawakib, 5(1), 43-50. https://doi.org/10.24036/kwkib.v5i1.180